حوادث وقضايارئيسىمنوعات

بالتفاصيل.. حقيقة لافتة «شقة لوكس بـ 2 جنيه» التي أثارت الجدل على السوشيال ميديا

كتبت: أمل سعداوي

تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي خلال الساعات القليلة الماضية صورة للافتة مكتوبًا عليها «شقة لوكس بـ 2جنيه»، ما آثار حالة من الجدل الواسع، وآثار الكثير من التساءولات حول حقيقة الأمر.

حقيقة لافتة «شقة لوكس بـ 2 جنيه»

تساءل رواد السوشيال ميديا عن حقيقة الموضوع، حتي تمكن أحدهم من معرفة الحقيقة ويدعى «عمر» مؤضحًا أن تلك الأفتة موجودة بالقرب من كوبري سيدي جابر بالأسكندرية وهي إعلان لإحدى شركات الببسي ويصبل سعر العبوة 2 جنيهًأ، وعن طريق شراء واحدة منها تتمكن من الدخول في سحب على «شقة لوكس» الأمر الذي يؤكد صدق اللأفتة ولكن بطريقة غير مباشرة.

كما انتابت حالة من السخرية على الأفتة عبر مواقع التواصل الاإجتماعي، حيث علق أحد رواده:” ٢ جنيه في دقيقة يعني في ٦٠، يعني ١٢٠ في ٢٤ = ٢٨٨٠ في اليوم في شهر = ٨٦٤٠٠ نقدر نقول ده سعر المتر و لو شقة ١٣٠ متر يعني مليون و ١٠٠ الف و كسر بسيط “.

بينما علق أخر قائلًا: “هو فى فكرتين ..الأولى انه فعلا مطعم وحيعمل اعلان السندوتشات انه ارخص من اى حد و٢ جنيه بس الفكرة الثانية يكون اعلان شقه فعلا ويعمل ان الى حيدفع ٢ جنيه تكون من نصيبه الشقه ويلم عدد كبير من الناس ويعمل قرعه والاسم الفايز يبقى فعلا اخد الشقه ب ٢ جنيه وهو كصاحب الشقه اكيد اخد فلوس اكتر من أمنها بكتير ..شوف بقى كام واحد حيطمع فى شقه بـ٢ جنيه”.


بينما علق آخر :”هيدفعوا الشعب كله 2 جنيه وواحد بس هو اللي هياخدها ” وعلق أخر قائلاً :”ولله ياريت يطبقوا فكرة الشاب البريطاني اللي عمل قرعة وخلى كل واحد يدفع اتنين جنيه استرليني واللي اتقدموا كانوا كتير وباع بيته ب اكتر من تمنه المستحق وف الاخر واحد هياخد البيت والباقي هيقولوا زي ما قولت كدة دول اتنين جنيه استرليني مش قضية ف الناس كلها كسبانة صراحة ياريت ده يتطبق ف مصر”، معلقًا أخر بسخرية:” شقة فول صح”.

اقرأ أيضًا.. طرائف العالم.. «قط» يترشح لمنصب عمدة في إحدى المدن الألمانية

الوسوم

اترك رد

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

زر الذهاب إلى الأعلى
البنك الأهلى المصرى
البنك الأهلى المصرى
إغلاق