رئيسىعالم الفنملفات وتقاريرمنوعات

تعرف علي القصة الكاملة لهجوم مها أحمد على “السقا” و “كرارة”

كتبت: دنيا عبدالله

هاجمت الفنانة مها أحمد نجمين كبيرين من زملائها في الوسط الفني، دون أن تفصح عن اسميهما، في منشور عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الإجتماعي”فيسبوك”.

وصفت الأول أنه كان بمثابة الأخ، إلا أنه باعها، وأكدت أن الثاني كان سببا في دخولها بحالة من الاكتئاب.

كتبت :”عوضي على الله دى الجمله اللى دايما بقولها لما اتصدم فاشخاص.. الحكاية ياسادة، نجمين عملوا مسلسل واتنجمت عليهم بنوته لسه الف باء تمثيل، واديتهم على قفاهم، إلى أن اصبحت بطلة المسلسل، وبطلة الدعايه للمسلسل، وهما راضيين رغم إن طول عمرهم مبيعملوش كده مع أي زميله لهم اقربها انا”.

تابعت :«النجم الاولانى بينى وبينه عيش وملح وزماله، رشحت فمسلسل بطولته وكان بيقنعنى بدور ولما وافقت بعتولى دور تانى معرفوش دور متعملوش واحده مبتداءه المفروض انه عارف قيمتى الفنيه وعارف انى اضافه له اتهرب منى وموقفش جنبى وباعنى رغم ان الكل عارف انى زى اخته (ندل).

أضافت مها أحمد :”أما التانى كان فبداياته يتمنى يسلم عليا ويقولى يااستاذه نزلت من نفسى وقلتله مش هنشتغل مع بعض ماهى الحوجه مره رد وقالى الدور بينادى صاحبه. طبعا محكلكوش قد ايه ندمت نفسى وعشت اسود ايام حياتى عياط واكتئاب.. وقلت ( عوضى عليك يارب)”.

استطردت كلامها: «تمر الايام والاتنين يعلو ويتجمعوا مع بعض فمسلسل واحد( على عينهم طبعا) ويمثلوا وحش قوى تمثيل الكفار وطلعوا كمان مبيقروش اللى بيمثلوه وربنا يركب عليهم بنوته سنه اولى تمثيل وخبره ويتحول المسلسل والدعايه الدراما كامله لصالحها وهما (مخدماتيه للاستاذه) .يمهل ولا يهمل ابدوا من جديد يااوفر تمثيل ياللى مبتقروش ياكمبارس جنب النجمه.. نصيحه بلاش تتشطروا على اللى كان بينكم وبينهم عيش وملح بلاش تتشطروا على اساتذتكوا. ( عوضنا على الله ) .يارب متحوجنا لحد حتى ولو كان اققرب الناس لينا».

تعليق ناري من أمير كرارة على هجوم مها أحمد

خرج أمير كرارة، ليرد على هجوم الفنانة، وكتب في إحدى التعليقات على “فيسبوك”، على ما ذكرته مها أحمد قائلا: “يا خالد انا عمري ما شوفتها اصلا ولله انا مجدي وخالد وصلاح كامل ناس مخترمه دخلت بيتهم.. ووجمله الدور بينادي صاحبه دي أكيد معرفش بتتقال ازاي والله”.

وكتب أيضا في منشور له، يؤكد فيه أن كل الوسط الفني كبار وصغار، يعرفون من هو أحمد السقا وكرارة، ومواقفهما تجاه زملائهما وأخوتهما الفنانين، سواء كبار أو صغار.

وتابع أمير كرارة: “سبحان الله مع أنها كانت مبسوطة ومن له كتع كسح كسل ومتكلمتش غير بعد قرار محمد سامي لما نزل”.

هجوم شقيقة “السقا” على الفنانة

لم تصمت فاطمة السقا شقيقة أحمد السقا عن هذا الهجوم، وخرجت لترد عن التلميح الذي قامت به مها احمد، عن شقيقها والفنان أمير كرارة، بأنهما قبلا الإساءة لنفسيهما رضوخًا للمخرج محمد سامي، من أجل مي عمر، زوجة المخرج في مسلسل «نسل الأغراب».

وكتبت شقيقة السقا، عبر حسابها الرسمي على موقع «فيسبوك»، موجهة حديثها إلى مها أحمد: «الكلام ده موجه ليكى يا أستاذة بدل ما تفضلى تمسحى ردى كل شوية ..أبهرتينى يا مها بأخلاقك العالية.. وبانك افتكرتى العيش والملح اللى كلتيه في البيت بتاع الفنان اللى مش عارفة تقولى اسمه بس عرفتى تقولى عليه (ندل)، اللى هو أحمد السقا.. بس أنا بقولك قدام الناس قطع لسان أي حد يقول عليه كده لأنه راجل أكرمك ووقف جنبك انتى ومجدى بدل المرة ألف”.

أضافت: «أمير كراره بردو راجل جدع ومحترم للى ما يعرفهوش في البوست بتاعك ده.. معرفش ايه الفرص اللى كانت عندك اللى كان يتمنى يشتغل معاكى فيها زمان بس هو أي حد يتمنى يشتغل معاه دلوقتى أكيد.. وكلمة الدور بينادى صاحبه دى بتاعة افلام ..ما بتتقالش في الحقيقة.. كفايا دراما وتشويه للناس».

وتابعت شقيقة السقا :«وبعدين هما كممثلين مش مطالبين يقفوا جنبك ولا يجيبولك أدوار على فكرة.. دى رؤية مخرج وناس بتوع كاستنج.. الحقيقة أنا مش عارفة انتى عايزة ايه ..انا مش شايفة بعد العشرة الطويلة اللى انتى قولتى عليها غير كمية الحقد والسواد والشماتة اللى كانوا متداريين ورا ابتسامة كدابة معرفش انتى ازاى كنتى بتدخلى بيوتنا الصراحة وانتى ست وحشة كده».

اختتمت: «نسيت أقولك..السب والتطاول ده بيدل على الأصل.. واحنا بقى ولاد ناس مع اننا عندنا كلام كتير اوى يتقال».

أول رد من السقا بعد مهاجمة مها أحمد

شارك الفنان أحمد السقا، جمهوره ومتابعيه، صورة له وهو على ظهر حصانه في أول رد فعل له بعد أزمة تصريحات الفنانة مها أحمد ورد والدته وشقيقته عليه، معلقا: “صباح الفل”.

تعليق والدة السقا على الفنانة

علقت نادية السقا، والدة أحمد السقا، على منشور الفنانة المصرية مها أحمد، وكتبت نادية السقا عبر حسابها على فيسبوك: “ع الأصل دور كومبارس فاشلة تتطاول وتسب فنانين كبار وتعلق فشلها عليهم تبحث عن الشهرة بطريقة بذيئة”.

أضافت: “مهما حاولتي يا كومبارس ليس لك مكان بين الفنانين المحترمين وان طلع العيب من أهل العيب ما يبقاش عيب”.

رد الفنانة مها أحمد بعد الهجوم عليها

ردت الفنانة مها احمد علي الهجوم الذي تعرضت له من جانب والدة النجم احمد السقا وشقيقته فاطمة ورد النجمين عليها، وذلك بعد ان فتحت “مها” النار علي نجمين من زملائها في الوسط الفني دون ذكر أسماءهما.

ونشرت مها عبر حسابها علي انستجرام صورة لخرزة زرقاء وعلقت “بحبها وبتفاءل بيها قوى، بتبعد اى عين شريره، بصراحه بخاف من الحسد قوى”.

الوسوم

اترك رد

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

زر الذهاب إلى الأعلى
البنك الأهلى المصرى
البنك الأهلى المصرى
إغلاق