رئيسىعالم الفنملفات وتقاريرمنوعات

موقف إنساني للفنان سعد الصغير يجعله محط أنظار رواد السوشيال ميديا.. فيديو

كتبت أمل سعداوي

تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي، خلال الساعات القليلة الماضية، فيديو للفنان سعد الصغير ، يظهر فيه حسن تعامله مع طفلين مشاردين في أحد الشوارع بعد انفصال والديهما.

موقف إنساني للفنان سعد الصغير

وأوضح الفيديو أن الطفلين يدعى «يحيى ومحمد»، وأنهم يعيشان في الشوارع منذ عام ونصف. وذلك بعد انفصال والدهم وانشغال كل منها بحياته الخاصة.

وحرص سعد الصغير في الفيديو على عدم إظهار وجه الطفلين تنجبًا لإيذاء مشاعرهم.

وكتب سعد الصغير عبر حسابه الشخصي على «الفيس بوك»:” أعظم حاجة في الدنيا تساعد حد مش قادر… كان الواحد ممكن في يوم من الأيام يكون مكان الناس دي. وبجد الكلام من كل قلبي وربنا يعلم ما في القلب.. حابب بس اشكر كل الناس إخواتي وأصحابي اللي دائما بيشجعوني وحضراتكم على فعل الخير”.

تابع سعد:” ده الي الناس هتفكرني به مش اكثر مفيش حاجة هتدوم.. كله هيمشي.. ياريت لو أي حد يقدر يساعد أي حد غلبان محتاج”.

تعليقات رواد السوشيال ميديا

وسرعان ما تفاعل رواد مواقع التواصل الاجتماعي مع الفيديو. وأعرب البعض عن سعادته وتقديره للفعل الجميل الذي قام به الفنان. حيث علق أحدهم قائلاً:”والله العظيم الواحد نفسو يساعد علي قد ما يقدر بس والله الوحش مخلاش لل حلو حاجه يعني فيه ناس معاها وعندها بيوت وبيطلعو يشحتو ودا اسمو تسول وهما قادرين يشتغلو مش عارفه ليه بيستسهلو ويشحتو وفيه ناس محتاجه بجد والواحد مش بيعرف يسعدها بسبب الناس التانيه ديه.. ربناا يجبر بخاطرك و يجازيك خير يااارب”.

كما علق آخر:”ربي يسعدك بصحتك واولادك ويبارك بعمرك ويكفيك شر المرض زي ما جبرت بخاطرهم”. وقال آخر:”والله انت من أحسن الناس اللي تشرف ربنا يرزقك يسعدك تسلم على اللي عملتوا مع الأطفال دي دامك الله بالخير”.

انتقادات لاذعة

ومع التفاعل الكبير الذي تلقاه سعد الصغير بسبب الفيديو إلا أن البعض اتهامه بإثارة الجدل وأنه قام بذلك لكي يصبح تريند وحديث المواقع.

ليخرج الفنان ويرد على تلك الانتقادات عبر حسابه الشخصي على «الفيس بوك»:” قائلاً:”والله ياجماعه مش بتاع شو انا او اي حاجة الواحد بيعمل علشان خاطر ربنا مش اكتر والواحد . ربنا يكرمو بس ياريت لو مش قد العيال بلاش تجبهوم احسن ليه تعمل في طفل كدا ولسه مشفش الدنيا ربنا بيرحم بس. ياريت اي حد يشوف حالات زي دي يبعتلي علي الصفحه وربنا يكرم ان شاء الله.. هتساعد هتنجح ربنا هيكرمك طول مانتا معا ربنا متشغلش بالك بحد ربنا يكرمنا ويكرمكم جميعآ”.

اقرأ أيضًا.. القصة الكاملة لازمة مدحت العدل وسعد الصغير

الوسوم

اترك رد

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

زر الذهاب إلى الأعلى
البنك الأهلى المصرى
البنك الأهلى المصرى
إغلاق