رئيسىعالم الفنملفات وتقارير

بعد قرار شطبها من النقابة.. حلا شيحة: هنيئاً بشطب عضويتي

كتبت – أمل سعداوي

علقت الفنانة حلا شيحة على قرار شطبها من نقابة المهن التمثيلية، وذلك عبر حسابها الشخصي على «انستجرام».

ونشرت الفنانة صورة لها مع إحدى بناتها معلقة عليها قائلة: “حابة أشكر كل الناس الجميلة علي رسايلهم الجميلة المشجعة.. وحابة أشكر كل الصحافة اللي نشرت فتوى دار الإفتاء النهاردة اللي موقفي هو نفس موقفها اللي بيوضح إن التمثيل والفن عموما زي أي مهنة في الدنيا حلاله حلال وحرامه حرام”.

هنيئاً بشطب عضويتي

وأضافت حلا شيحة: “أنا لا أحب أن أكون جزء من أي نوع من التطرف سواء باسم الدين أو باسم الفن.. ولو نقابة المهن التمثيلية ترفض موقف دار الإفتاء الواضح فهنيئاً لي بشطبها لعضويتي”.

تابعت: “حبي للفن محدش يقدر ينكره ولا يزايد عليه.. أنا ماتكلمتش غير عن نفسي وبقدر كل زمايلي.. الزميل الوحيد اللي ذكرته هو اللي الموضوع أصلا متعلق بيه.. وعتابي ليه لحسن ظني بيه.. والعتاب في الملأ عشان الكليب في الملأ”.

الكلام عن الأجر ضحكني

وأضافت حلا: “بالنسبة للكلام غير اللائق عن الأجر.. كل اللي في المجال شاهدين إني كنت أعتذر عن عدد كبير من الأعمال الفنية وكنت بقبل أجور أقل مما يتناسب معي تعاونًا مع صناع العمل.. وأصلا ما استلمتش الجزء الأخير من أجري في الفيلم لما اتأخر نزوله جدًا وبدأت أتغير وأصلّح.. لأن بصراحة الكلام عن (أجر كبير) ضحكني”.

استكملت: “أنا فنانة بطبعي ومن صغري وكل اللي يعرفوني عارفين حبي للفن.. ودايما هعبر عن نفسي بمواهبي الفنية لما أحب، لكن الجديد إني مش هاعمل كده على حساب اللي أنا مؤمنة بيه بجد جوايا زي ما قولت مؤخراً”.

واختتمت حديثها: “أنا لا اهاجم أحد ولا أحارب أحد ولا أنا أفضل من أحد ولا أنصح أحد قبل ما أنصح نفسي أولًا وكلنا نخطئ مفيش حد معصوم من الخطأ.. وبتمني الخير دايمًا لكل الناس بما فيهم كل زمايلي وصناع العمل”.

تعليق والد حلا شيحة

وصف الفنان التشكيلي أحمد شيحة ما يحدث لابنته، بأنه عملية اختتطاف، قائلاً: “أنا ضد ما فعلته ابنتي حلا شحية، نحن أمام عملية اختطاف لابنتي، وحزين من هذا الاختطاف وحلا فنانة وعندها حب الفن عميق، كما أن ابنتي لم تقل أن الفن حرام”.

أضاف: “وبعد الفترة التي انقطعت فيها وهي خارج مصر بدأ يحدث لها بعض التغيرات وكنت قلقان لأن بنتي معندهاش خبث وملهاش في التخطيط وطيبة جدا، وتواصلت مع تامر حسني وطلبت منه أن نتريث حتى يتضح من وراء هذه الهجمة الغريبة على ابنتي”.

حلا شيحة تثير الجدل

وكانت الفنانة حلا شيحة، قد أثارت حالة من الجدل خلال الأيام الماضية بعد نشر بوست لها عبر حسابها الشخصي على «انستجرام»، تهاجم فيه الفنان تامر حسني بسبب كليب فيلم «مش أنا».

كتبت حلا قائلة: “أنا اتفاجئت جدا بنزول كليب يجمع فيه مشاهد متفرقة من الفيلم وخصوصا بعد آخر بوست نزلته، ووضحت فيه أنا إيه واتفاجئت أكتر خصوصا بعد وعد تامر حسني ليا وتأكيده أنه حیحترم رغبتي وبعض الطلبات اللي طلبتها منه بكل احترام وود الصيف اللي فات وأکدلي إنه حيحترم رغبتي”.

أضافت: “إحنا يمكن نجحنا بمقاييس الدنيا بس صدقوني بمقايیس ربنا احنا لم ولن ننجح.. أنا مش حتكسف من حد أنا تبت من المشاهد دي وهي لا تصح”.

الشهرة مش هتنفعني

تابعت:” وأنا غلطت وبصلح وأهم حاجة ان ربنا يرضى عني لان في الاخر ده اللي حينفعنا مش الشهرة ولا النجاح لا هو مش نجاح أصلا علشان النجاح الحقيقي حاجة تانية خالص احنا اغلبنا ناسينها الا القليلين منا الفن لو بيخلينا نبعد عن منهج ربنا و منبقاش قدوة لولادنا يبقي باطل و ميبقاش فن”.

استكملت حديثها: “إحنا كلنا عندنا امتحان في الدنيا دي، وحابة أفكرك بالفيديو ده يا تامر اللي قلت فيه أنا مش بتمنى أموت، وأنا مطرب أنا دايما خايف من كده، كلام أكيد قلته في لحظة صدق جواك وجوانا كلنا”.

واختتمت حديثها: “كلنا بنغلط بس المهم في الآخر نتدارك الغلط ونصلح، {إِلَّا مَن تَابَ وَءَامَنَ وَعَمِلَ عَمَلࣰا صَـٰلِحࣰا فَأُو۟لَـٰۤىِٕكَ یُبَدِّلُ ٱللَّهُ سَیِّـَٔاتِهِمۡ حَسَنَـٰتࣲۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورࣰا رَّحِیمࣰا}.. الله على كلام الله، وجماله يا سلام لو أصواتنا ومواهبنا كلها نستعملها في الخير عشان يبقى فن بجد”.

بعد مهاجمة حلا شيحة لكليب «بحبك».. تامر حسني يرد «تقاضيتي مبلغ كبير ومثلتي ولا حد أجبرك؟»

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

زر الذهاب إلى الأعلى
البنك الأهلى المصرى