ملفات وتقاريرمنوعات

«شيل أهلي في عينك».. ما هي قصة عروس كفر الدوار؟

كتبت: أمل سعداوي

تصدر أسم أمنية عروس كفر الدوار، محركات البحث خلال الساعات القليلة الماضية خاصة بعد انتشار فيديو لها أثناء عقد قرانها وبثها رسائل لزوجها، ما وصفها البعض بأنها «مسنفزة»، وكان لا بد من قول تلك الرسائل بينها وبينه فقط.

وطلبت «أمنية»، قبل التوقيع على أوراق عقد القران أن تقول بعض الكلمات للعريس، قافلة:«أنا وثقة في ربنا وفيك، وإنك هتكون خير الزوج والصاحب والسند، وماندمتش في يوم إني اخترتك، ولكن بالعكس إنت أفضل وأعظم انتصاراتي في الحياة».

http://https://fb.watch/dsBJxsQPL0/

أضافت «أمنية»: «هطلب منك طلب، زي ماهشيل أهلك في عيني تشيل أهلي في عينك الصغير في عيلتي قبل الكبير، ومع احترامي لكل أهلي، أمي، ثم أمي، ثم أمي».

وتداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي هذا الفيديو بسرعة البرق، لتتعرض العروس للعديد من الانتقادات واتهامها بأنها تبحث عن التريند وفي المقابل تعرضت للدعم من قبل البعض.

انتقادات لاذعة

وقال بعض رواد مواقع التواصل الاجتماعي المنتقدين لعروس كفر الدار:«الخطأ في التوقيت وصياغة العبارة … هذه الامور لاتقال في مثل هذه اللحظات ولاتقال بهذا الصياغة… هذه يتعاهد عليها من قبل… ثم ان من تثق بحب زوجها المستقبلي.. لاتتشرط عليه لانها واثقة وتدرك حبه.. فن احبها احب اهلها واحبت اهله..!».

وعلق آخر:«اللي بيقولك بتوصي على أهلها غلاوة اهلك من غلاوتك لو بقيتي بنت ناس محترمين وطالعة من بيت محترم وصنتية وحسستية أن أهلة هما أهلك هيحب ويحترم كل شئ يخصك لكن العيب علية وعلى أهلك ع فكرة كان ممكن تقوليو الكلمتين دول ف مكالمة محن الليل قصدي نص اللي»، وقال آخر:«انتي حافظه مش فاهمه هيشيل اهلك في عينه وهيطلع عينك اهلك مش قاعدين معاه انتي الي هتقعدي في خلقته»

رسائل دعم

وتتضامن رواد السوشيال ميديا مع العروس، حيث علق أحدهم:««الناس اللي بتقول بتأمره وإنه راجل والكلام ده ما انتوا مش هتفرحوا لما يغلط في حد من أهلها»، بينما علق آخر: «طيب احذفي الفيديو أو سكري التعليقات إذا فعلًا متضايفة».

وقال آخر:«انا معرفكيش شخصي بس بجد الفيديو خطف قلبي عاوزه أقولك ملكيش دعوة بكلام الناس، الناس مش بتسيب حد في حاله أصلا وبيدخلوا في حاجات ملهمش يدخلوا فيها اصلا المهم ربنا يخليكوا لبعض يارب ما يدخل بينكوا حد وتفضلوا مبسوطين دايما يارب».

تعليق العروس

وخرجت عروس كفر الدوار عن صمتها، وعلقت عبر صفحتها الشخصية على موقع «فيس بوك»، على التعليقات السليبة التي تعرضت لها قائلة:«كل الشكر للكومنتات السلبية بجد».

ونشرت العروس أيضًا على عددًا من ردود الأفعال المساندة لها والتي منها: «بنت في ليلة كتب كتابها قالت عايزة أقول كلمتين وراحت قايلة كلمتين لخطيبها، أنا ماليش دعوة ده تصرف صح ولا غلط ولا ينفع ولا مينفعش، بس ليه يا جماعة الكومنتات اللي عندها دي إنها وحشة وباردة ودمها تقيل وكلام سلبي أوي، إحنا مالنا يا جماعة طيب، ليه نعكنن على واحدة في ليلة كتب كتابها، الله أعلم مستنية اليوم ده من قد إيه، يعني دي لا ممثلة ولا رقاصة ولا بلوجر ولا شخصية مشهورة نقول متعودة على أنها تشوف رأي وحش ولا حلو وميفرقش معاها، بنت زيها زينا عادية أوي، إحنا مالنا باللي هي عملته، حطوا لسانكوا في بوقكوا بقا يا جماعة وارحمونا».

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

زر الذهاب إلى الأعلى
البنك الأهلى المصرى