رئيسىملفات وتقارير

فستناها الأبيض تحول إلى كفنها.. القصىة الكاملة لمقتل عروس طنطا

كتبت: أمل سعداوي

48 ساعة كانت كفيلة لتنهي حياة الفتاة العشرينة آية الشربيني التي عرفت إعلاميًا بـ «عروس طنطا» بعد زفافها بيومين بسبب عدم التوافق بينها وبين زوجها ليحدث بيهم مشادة كلامية وتسفر عن قيام الأخير بطعنها باستخدام سلاح أبيص «سكين»

انتشرت قصة آية الشربيني كالنار في الهشيم خلال الأيام الماضي، بسبب الطريقة التي قتلت بها، ليتحول فستان زفافها إلى كفنها، ذاهبة وتاركًا خلفها أمًا مكلومًة ينفطر قلبها على ابنتها التي أعتنت بها بعد وفاة زوجها.

بداية القصة

استيقظت منطقة نيفيا بمركز طنطا التابعة لمحافظة الغربية، منذ يومين على خبر مفظع يفيد إقدام الزوج «محمد.ال» على طعن زوجته في مناطق متفرقة من الجسد، مبررًا ذلك برفضها إعطاءه حقه الشرعي.

اعترافات المتهم

وعلى الفور حضرت قوات الأمن لمكان الواقعة لكشف ملابسات الجريمةـ ليدلي الزوج باعترافات أمام نيابة طنطا قائلًا:« أنا متزوج آية يوم الاثنين، ومعرفتش أمارس معها حقي الشرعي في أول ليلة بسبب الإجهاد والتعب خلال الزفاف.. في اليوم الثاني صحينا بعد الظهر، وحاولت إني أخد حقي الشرعي منها إلا أنها قعدت تقولي لا ابعد عني ومتقربليش، ومرضتش إني أعمل حاجة معاها، واتغدينا مع بعض وقعدنا باقي اليوم نتفرج مع بعض على فيلم ونتكلم ونضحك ونهزر، وبالليل اتكلمت معاها تاني فهي قالتلي أنت مستعجل على إيه، قدامنا العمر كله ولسه بدري علينا لحد ما نمنا»

وأضاف المتهم:«يوم الأربعاء، صحينا الصبح بدري، ووالدة عروس طنطا جت الساعة 10 الصبح، ومعاها أكل وكان معاها الذهب بتاع مراتي، وادتهولي وقالتلي أنت أولى بيه، وأنا رديت عليها وقولتلها أنا معايا أغلى من الدهب يا ماما، وبعدين هي قعدت معانا ساعتين وطول الساعتين قعدت معانا إحنا الاتنين نتكلم ونضحك ونهزر، بعد كده هي أخدت بعضها ومشيت»

تابع:«بعد ذهاب والدتها قولتلها تعالي أنا عايز أخد حقي الشرعي منك وهي برضه قعدت تتهرب مني، وأنا حاولت أكلمها وأعرف هي مش راضيه ليه، وقالتلي علشان هي لسه مخدتش عليا ومكسوفة مني، فأنا وقتها سكت وقعدنا نتكلم سوا، وفضلنا كدة لحد على الساعة 11:30 مساء وبردو هي مرضيتش»

استكمل حديثه:«مع إصرار الزوجة على الرفض، أنا كنت جبت آخري منها ورحت على المطبخ أخدت سكينة كبيرة شوية كانت محطوطة على رخامة الحوض، ولما دخلت أوضة النوم كانت «عروس طنطا» مدياني ضهرها، فقمت نزلت على ظهرها بالسكينة وضربتها أكتر من ضربة، وهي حاولت تفلت مني وبتتقلب بسرعة علشان خاطر تهرب قمت ضاربها بالسكينة في رقبتها وفي وشها، ولما شفت الدم قعدت أخبط فيها كتير بالسكينة وهي كانت على حرف السرير ووقعت على الأرض ما بين السرير والتسريحة، وأنا كملت فيها ضرب لحد ما أتأكدت إنها ماتت»

تابع:«آية وقعت على دماغها خبطت في الكومدينو اللي جنب السرير، وبعد كده رميت السكنية جنبها ولبست هدومي وكلمت أخوها حازم وقولت له تعالالي حالا في مصيبة تعالى الحقني، ونزلت الشارع بعدها وطلبت الإسعاف وأنا قعدت أصرخ وأصوت وأقول الحقوني مراتي راحت مني الحقوها، وبعدين الناس في المنطقة اتلمت فأنا كنت بتمرمغ في الأرض وبصوت وأصرخ بأعلى صوتي علشان حد يلحقها…

«بعدين الإسعاف جت والشرطة وقبلهم أخوها حازم جه علشان يشوف في إيه، ولما الإسعاف جت طمنوني شوية وبعديها بشوية الشرطة جت وقعدوا يتكلموا معايا علشان يعرفوا إيه اللي حصل، وأنا حكيتلهم كل حاجة بالتفصيل، وبعدها خدوني بعربية الشرطة وطلعوا على المركز».. وفقًا لاعترافات المتهم.

أسرار تكشف لأول مرة

ردت والدة المجني عليها على تصريحات المتهم كاشفة بعض الأسرار التي لم يدلى بها الأخير أثناء التحقيقات. مؤكدة أنه طلب من ابنتها القيام بفاحشة قوم لوط.

وأكدت والدة المجني عليها في تصريجات صحافية لها:«ذهبت لابنتي صباح يوم الأربعاء ثاني أيام زواجها وأعطيت لزوجها ذهب الشبكة وقلت له اتفضل حقك يابني وكان رده عليا أنا معايا أغلى من الدهب يا ماما.. اتكلمت بعدها مع ابنتي على انفراد وقالت لي إن زوجها عاوز يعاشرها بطريقة محرمة فقلت لها اصبري يا آية أنتوا لسه في الأول»

واستكملت الأم المكلومة:«بنتي كانت كتومة وأنا كتمت سرها ومقلتش لحد لكن اعترافاته كاذبة مش مبرر للقتل، وأنا واثقة أنه قتلها عشان شافت عليه حاجة غلط وخاف من الفضيحة..كان يرجعهالي بدل القتل ويضيع مني شقى عمري أنا أرملة من 2017 وربيت آية بنتي لوحدي وشقيت عليها يضيعها مني كده في لحظة»

قرار بالحبس

وكان قاضي المعارضات بمحكمة طنطا بمحافظة الغربية، قرر تجديد حبس عريس 15 يومًا على ذمة التحقيق، بتهمة قتل عروسته بعد عدة أيام من زفافهما، داخل شقتهما.

إقرأ أيضًا.. دفن إمرأة حية في البرازيل.. وصدفة تكشف ملامح الجريمة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

زر الذهاب إلى الأعلى
البنك الأهلى المصرى